Herfst of Winterdip?

In de herfst terug van vakantie………

2 Jaar geleden ben ik in de herfst op vakantie geweest naar Curaçao, mijn geboorteland, waar ik een geweldige vakantie heb gehad. Bij terugkeer in Nederland, merkte ik dat ik maar niet kon aarden. Ik had moeite met de overgang van warmte naar kou en de overgang van heel veel zon naar heel weinig zon. Ook de kortere dagen vond ik ineens vreselijk. Terwijl ik in de dertig jaar dat ik inmiddels in Nederland vertoefde, niet veel last van had. Ik wilde ’s ochtends mijn bed niet uitkomen, was moe, stelde alles uit en zag alles somber in. Bovendien was ik snel geagiteerd. ’s Avonds sliep ik erg slecht. Ik wijtte het eerst aan een Jetlag. Maar ik merkte dat deze Jetlag wel erg lang duurde. In die tijd was ik pas begonnen met de Auratouch opleiding. Daar vertelde een medestudent mij dat ik weleens last kon hebben van een winterdip. Ik heb toen op internet gezocht wat een winterdip inhield en herkende alles wat daar beschreven stond.

Wat is een winterdip?

Een winterdip, wintermoeheid, de herfstblues of een sub-syndromale winterdepressie is een mildere vorm van een winterdepressie. 40-60 % van de Nederlandse bevolking heeft hier last van. Hierbij gaat het vooral om de vermoeidheidsklachten, stemmingswisselingen en verlaagd energieniveau die ook bij een winterdepressie voorkomen. De klachten beginnen in de herfst en zetten voort in de winter.

De oorzaak van een winterdip is dezelfde als die van een winterdepressie: tekort aan licht. Licht stuurt de biologische klok ofwel het bioritme aan. Omdat de dagen in de herfst en winter korter en donkerder zijn loopt de biologische klok van het lichaam niet meer gelijk met de natuurlijke dag- en nachtritme. Het gevolg is dat het lichaam een aantal biologische processen in het lichaam niet meer goed verlopen. Zo zal het lichaam bijvoorbeeld extra slaaphormoon produceren. Normaliter wordt de productie van dit slaaphormoon, melatonine, zodra je in de ochtend wakker wordt gestopt door blootstelling aan voldoende daglicht. In de winter stopt de productie van melatonine in de ochtend bij veel mensen niet. Dit hoort uiteraard niet en zorgt voor een aanhoudend vermoeid gevoel, zelfs als men daarvoor wel 14 uur heeft geslapen.

De aanmaak van melatonine overdag heeft een negatieve invloed op de productie van neurotransmitters en een bepaalde activatiehormonen. Deze stoffen, zoals serotonine, noradrenaline, dopamine en cortisol reguleren uw stemming, eetlust, concentratievermogen en prestatievermogen.” (Bron: http://www.goodlite.nl/lichttherapie-bij-winterdepressie)

Eigen research

Nadat ik deze informatie gevonden had, ben ik informatie gaan zoeken wat ik hiertegen kon doen. Het eerste wat opvalt is dat de meeste sites op internet lichttherapie aanbevelen. In 2015 heb ik de voedingsmodule gevolgd en behaald die nodig was voor het paramedisch traject wat ik volgde. In de voedingsmodule werd het belang van gezonde en eerlijke voeding benadrukt. De vele aspecten van verteringsstelsel werden belicht en ik kon mijn winterdip plaatsen in het kader van een gezonde voeding.

Ik kwam erachter dat voor de aanmaak van melatonine niet alleen zonlicht nodig was, maar ook verscheidene andere co-factoren of hulpstoffen die aangemaakt worden in ons lichaam dan wel moeten voorkomen in onze voeding. Met onze snelle leefstijl en ons bewerkt voedsel is het niet zo vreemd dat 40-60%  van de Nederlandse bevolking last heeft van een winterdip. Daarom wil ik jullie wat eenvoudige tips geven hoe je een winterdip kan voorkomen en of kan bestrijden.

5 Tips om een winterdip tegen te gaan

Tip 1

Eet voldoende fruit en groene bladgroenten. Fruit en groene bladgroenten bevatten chlorofyl. Chlorofyl is een drager van zonlicht en bevat energie. Bovendien bevatten groenten en fruit vitaminen (co-factoren) die nodig zijn voor de aanmaak van bijvoorbeeld melatonine en serotonine en dopamine. Belangrijke vitaminen die betrokken zijn bij de afgifte en aanmaak van serotonine en melatonine zijn vitamine B12, vitamine D3. Magnesium en foliumzuur zijn belangrijke mineralen.

Tip 2

Zorg voor voldoende beweging. Als je voldoende beweegt komt serotonine vrij. Het serotoninegehalte in ons bloed zorgt ervoor dat wij ons blij voelen en zelfvertrouwen hebben. Echter, de aanmaak van serotonine is afhankelijk van een andere stof, en dat is Tryptofaan. Tryptofaan krijg je binnen door het eten van banaan, vette vis, kip, kalkoen en zaden zoals chiazaad en hennepzaad omdat in deze producten vitamine B12 in zit. Vitamine B12 is zo een co-factor dat essentieel is voor verschillende chemische processen in ons lichaam. Bewegen stimuleert ook de aanmaak van Dopamine. Dopamine is ons gelukshormoon en zorgt ervoor dat wij gemotiveerd blijven. Maar ook voor de aanmaak van Dopamine moeten we weer naar onze voeding kijken. Door het eten van eiwitten (kip, vlees), peulvruchten en Quinoa, worden de aanmaak van Dopamine gestimuleerd in combinatie met bewegen.

Tip 3

Zorg dat je buiten komt. Zeker op een zonnige herfst- en winterdag is het belangrijk om buiten te zijn. Wij hebben de zon nodig voor de aanmaak van vitamine D. Vitamine D wordt in onze huid gemaakt. Vitamine D hebben wij nodig voor de resorptie (opname) van Calcium uit onze darmen. Hebben wij een tekort aan vitamine D, dan kan dat onze stemming beïnvloeden. Ook onze botgroei, immuunsysteem en glucosestofwisseling kan lijden onder het gebrek van vitamine D. Vandaar dat lichttherapie geadviseerd wordt bij een winterdepressie.

Tip 4

Let op jouw gedachten en overtuigingen. Mensen die een negatief zelfbeeld hebben, zijn eerder geneigd last te hebben van depressies, chronische aandoeningen en stemmingswisselingen. Ga daarom voor jezelf na welke overtuigingen jou beperken en gooi ze overboord. Dat klinkt erg gemakkelijk, maar dat is het niet. I know. Stel in het begin niet te hoge eisen aan jezelf. kleine stapjes nemen. Geef jezelf de ruimte en beloon jezelf als je merkt dat het je gelukt is, ook al is het maar één keer, om je te ontdoen van een beperkende gedachte. Begeef je onder positieve mensen en laat mensen links liggen die je steeds onderuit willen halen.

Tip 5

Mediteer, doe Mindfulness. Mediteren zorgt voor rust in je lijf en geest. Het verruimt je geest en geeft inzicht. Het is ook wetenschappelijk bewezen dat mediteren goed is voor de gezondheid en jouw gevoel van welbevinden. Mediteren is voeding voor de geest. Gun jezelf één minuut in de ochtend en in de avond voor het slapen gaan door alleen aandacht aan je ademhaling te geven. doe dit consequent. Breidt dit na een week uit naar 5 minuten. Kleine stapjes…….Lukt het een dag niet, wees dan niet te streng voor jezelf, maar begin dan gewoon weer opnieuw.

Tot slot……

Ik snap dat er natuurlijk meerdere wegen naar Rome leiden en dat dit slechts een fractie is van wat je allemaal kan doen tegen een winterdip. Ik heb gemeend jullie tips te geven die gemakkelijk uit te voeren zijn. Ik ben daarom erg benieuwd hoe jullie dit ervaren. Zelfs als je geen last hebt van een winterdip, zijn dit handige tips om in balans te blijven. SUCCES ERMEE!

En als het dan echt niet wil lukken, wil ik je graag daarbij helpen.

Ik vind het heel fijn als je dit bericht wil delen met vrienden, familie en kennissen.

 

 


1 Comment

  • Diana Posted 28 november 2016 21:39

    Herkenbaar

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

error: Content is protected !!